Nu måste jag skriva till ELLE också

Jag gillar ELLE. Det är den enda tidning jag prenumererar på förutom Offside. Förutom mängder av mode, som jag ju uppenbarlige när intresserad av, så har den hyfsat intressanta artiklar och bra, no nonsense, kultursidor.
Men nu är jag rädd att jag behöver ta och skriva ett brev till dem.

"Kära ELLE,
1. Editors är inte ett brittiskt indieband, de är amerikaner, lätt att kolla innan man skriver.
2. Man kan inte kurera en utställning, såtillvida den inte lider av någon åkomma som man botar, men jag är tveksam till om utställningar verkligen kan bli sjuka. Bara för att folk försöker införa det engelska ordet "curator" i svenskan kan man inte därför börja använda ordet kurera för att beteckna att sätta ihop/ vara konstnärlig eller vetenskaplig ledare för en utställning. Kurera betyder bota, inget annat.

Kommentarer
Postat av: Maritha

Jag planerar att läsa en cutatorutbildning nästa höst. Vem vet jag kanske kan bli en kurerare :)

2008-08-14 @ 17:26:39
Postat av: Evis

Kan du inte bota mig då?

2008-08-14 @ 17:40:36
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Rutan

Curator är ingen bra titel eftersom vi redan har kurator med en helt annan betydelse. Samordnare tycker jag är en bättre benämning. Då kan man säga att hon samordnar utställningen, eller om man absolut ska använda sig av curatorsbegreppet: curatera.

2008-08-14 @ 17:57:20
URL: http://rutan.blogg.se/
Postat av: ullrika

anade att vi hade Offside gemensamt! har du måhända provat på Filter också?



ps. well done att skriva stora magasin på fingrarna. särskilt såna fångrejer som ursprungsland. hade förstått mer om det varit typ Laos och Kambodja.

2008-08-14 @ 23:18:57
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Men utställningskurator är väl ett etablerat uttryck i museivärlden? Inget nytt insmygande av engelska. Däremot har du ju rätt om kurera. Aldrig hört, däremot har jag nog ett antal gånger under åren använt ordet kurator i artiklar och reportage om just utställningar.

2008-08-15 @ 13:39:09
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Linnea

Tycker om det du skrivit! Mysigt att se lite nyttiga saker och inte endast det generella grejerna som man kan läsa om typ alltid. ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0