En annorlunda dagens klädsel

Idag har jag nämligen tillbringat större delen av dagen på Göteborgs Stadsmuseum för att reperesentera en medeltidsförening jag är med i. Vi var planerade lämgst in i ett rum på tredje våningen dit nästan ingen kom, och om någon faktiskt kom kunde de gå igenom rummet utan att se oss eftersom det stod montrar ivägen. Vi är inte imponerade och kommer absolut inte att göra det igen.
På vägen hem var det jättelångt till nästa buss (troligen pga Göteborgkalaset) så vi valde att gå hem (fortfarande klädda så här, men det gör inget) och nu är jag jättetrött. Jag ska andas en stund innan jag börjar med middagen; vi har middagsgäster.


Fransk 1100-talsklädsel, mer info här.

Kommentarer
Postat av: Maritha

Den där klänningen är så snygg och passar dig perfekt i färgerna.

Jag måste få fråga en sak om medeltidskläder eftersom allt äldre än 155 är lite okänt för mig: På alla bilder och liknande ser alltid 1100-talets kläder vackrare och trevligare ut än de från 12 och 1300-talet. Blir kläderna verkligen mer oformliga och trista under kommande period?

2008-08-16 @ 18:31:51
Postat av: Maritha

Vad bra det gick gör mig att skriva:

Jag menade att allt äldre än 1500 är lite okänt för mig.

2008-08-16 @ 18:38:27
Postat av: Evis

Ja, det blir betydligt lösare och "oformligare" under 1200-talet och fram till sådär 1330, när det blir snävare igen. Om det ena är snyggare än det andra är väl en smaksak, jag är själv väldigt svag för perioden runt 1300.

2008-08-16 @ 18:52:43
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Sassy

Tjusigt! Men vad synd att ni inte fick mer uppmärksamhet när ni ansträngt er så!

2008-08-17 @ 14:39:26
URL: http://eurotrash.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0