Klänningsprojekt

Inte lika underbart mönsterpassad som i fyrtiotalsklänningen jag visade nedan, men rätt fin klänning ändå. Det här mönstret har jag, vilket onekligen gör saken lite lättare. Problemet att det bara är upp till storlek 42 och om jag ser i deras måttabell har jag 11 cm större bystmått och 6 cm större midjemått, men jag har ju förstorat mönster förr så det ska väl gå. Problemet är mest när livet ska minskas ner från min stora byst till mina inte speciellt breda (men precis raka) axlar. Här är det ju gjort holkärm av själva livet, så då blir det inte lika mycket problem. Den har dock inga bystveck och det måste jag nog ha. Ja, ja, vi får se. Fint i alla fall, och mycket aktuellt.

image800
Bild från Sömnad och Handarbete nr 5 1982

Sen är det förstås frågan vilket tyg man ska ta. Kanske mitt fina tyg från Liberty's? Fast jag hade nog tänkt mig ärmar till det förstås, babycord är ett bra material för klänningar när det inte är så varmt.


Just nu spelas: "Academia de St.John: "Vivaldi: Wind and brass Concerti: Allegro"


Kommentarer
Postat av: Annaa M

Lustigt med de där gamla mönstren; vad stora kläderna ser ut jämfört med idag då allting ska vara så jäkla smått. Tänkte på det när jag såg TV-inslag om Lotta Engberg även från början av 90-talet. De där Lottaklänningarna, gärna tvådelade, som hälften av landets kvinnor älskade och hälften tyckte var för tantiga. Inte bara det att de var rätt omfångsrika och långa utan också hur stora och löst sittande de var. Jag hade en likadan kavaj, ungefär, som den högra och inte kjol men ett par vida byxor till i ett gammalt mycket grovt naturfärgat bomullstyg (kanske halvlinne) just 1982. Jisses vilken volym det blev! Obs jag hade inga axelvaddar!

2008-04-02 @ 09:45:49
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: Evis

Jo, jag tänkte också på hur stor den högra ser ut. Det gav mig lite hopp inför förstoringen.

2008-04-02 @ 10:10:18
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Bim H-D

Hm, klänningen är ju härlig och hänger med än idag... Dock är jag mer tveksam till den tvådelade till höger... jodå, jag HAR haft sådana också, på den tiden ;) Men, snacka om storleksskillnad som sagt var. Klänningen kan ju bli hur nätt man vill, eller gör den. Men, går det att få den andra nätt på något sätt? ;)
Må så grankott... värmländskan Bim

2008-04-02 @ 19:21:05
URL: http://sjoebacka.se/wordpress/index.htm
Postat av: Evis

Ingen aning, tänkte inte ha på mig sådant - raka jackor är ingen bra idé när man är timglasformad själv.

2008-04-02 @ 21:45:49
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0