Orättvisor och sånt

Det finns en del orättvisor när det gäller kläder. Och det handlar minsann inte bara om form och fason. Gå in på vilken standardblogg med något slags modeinriktning som helst så hittar man en ung tjej som visar dagens outfit från H&M och Din Sko, kanske Gina Tricot. Hon är jättenöjd med den, det är exakt vad hon vill ha just idag, och är hon en riktigt populär bloggare så har hon hundra hängivna kommentarer som är precis lika nöjda över ett par vanliga jeans och en vanlig jacka.

Man skulle kunna vara gnällig och säga shit vad trist, den svenska likriktningen är nästan komisk, men man kan också vara positiv. Säga så fantastiskt det är att att hundratusentals unga kvinnor hittar precis vad de vill ha i de allra vanligaste stora kedjorna! Och gratulera H&M till ett fantastiskt koncept - och en strålande marknadsföring. Inte minst den som gives gratis via bloggarna!

Det är mycket svårare för stora något äldre konsumentgrupper. Det är här orättvisan kommer in. Det räcker inte att ha pengar, det är inte alls säkert man hittar kläder ändå. Man behöver bara lämna H&M:s skyltfönsteravdelningar för att ett mer slätstruket sortiment ska breda ut sig.

Och där ute i de andra kedjorna som de flesta är hänvisade till eftersom variationerna är små mellan olika köpcentra och stadskärnor. (Been there seen them). Ett besök i en Lindexbutik i Stockholm i lördags var nästan deprimerande. Kollade runt lite på klänningar och det fanns inte en enda som jag ens ville lyfta och hålla framför mig. Jo jag hittade en vid lite längre blommig bomullstunika från i somras för 49:50, en storlek för stor men säkert ok. Men nästan framme i kassan stod jag och fingrade på ärmarna. Puffärmar halvvägs till armbågen. Sen när började jag kunna tänka mig att ha på mig sådana? "Men 50 spänn! Sluta gnäll!" sa dotter. Nä. Hade större behållning av ett glas vin för pengarna.

Här nedan är ett urval av vad svenska kvinnor är hänvisade till denna vinter. Att välja mellan hos den största kedjan, i antal butiker räknat (antar jag). Kan sammanfattas med ett ord; stillöst. Tygkvalitet, mönster, design, konfektion, alltsammans lika stillöst. Nejdå, jag är inte alls emot t ex stormönstrat men de här känns framställda av ett dataprogram inställt på auto.

Man skulle naturligtvis utlysa en tävling "Vilken är fulast?"
Men jag tror jag avstår!


Annaa/

Kommentarer
Postat av: Evis

Jag tror inte det går att utse en "vinnare". Du har rätt: det är ohyggligt deprimerande.

2007-11-26 @ 15:25:58
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Evis; det värsta är att man rada upp 10 till. Det fåtal som Dotter och jag fann nästan någorlunda var ett par i lite mer ungt snitt. Den kundkretsen som alltså redan är nöjd och välförsedd i andra butiker.

2007-11-26 @ 15:28:56
URL: http://www.omstil.blogg.se
Postat av: Evis

Jo, jag såg många som skulle platsa i listan bara under mitt fönstershoppande på väg till arbetet idag.

2007-11-26 @ 16:02:11
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0