Oförskämt bemötande

När Evis skrev om det där med rädsla för att gå in i vissa affärer drog jag mig förstås till minnes den här historien som jag skrivit om förr i min andra blogg. När jag skulle gå till Foot Locker i Gallerian och köpa ett par converse åt dotter, då 15.

Går fram till ett par unga expediter i djupt samtal, med varandra:

-Jag vill se på röda lackconverse.

De tittar på varandra, sen på mig, sen pekar pojken slött mot hyllan utan att möta min blick:

-Converse finns där.

-Ja, jag ser, men jag är inte tre meter lång så jag når inte dem högst upp så jag behöver hjälp.

-Men det är lack. Vanliga röda står där nere... säger han och vänder sig åter till sin kompis.

-Men jag bad just om lack. Jag frågade efter lackconverse.

-Äääähmne...

-Tycker du det är konstigt att jag frågar efter röda lackconverse?

Säger jag först på skämt, men när jag ser pojkens tomma blick blir jag faktiskt arg. Han står fortfarande kvar på fläcken, gör ingen ansats att närma sig skohyllan, ingen ansats fråga efter storlek. Och svarar fortfarande bara något obegripligt mummel om att det finns vanliga röda på hyllan att dom där uppe är lackade. Och jag säger skit i, jag ska inget ha. Men jag skulle ju ha! Så jag gör ett försök till. Men jag får ingen kontakt.

Då jag säger som det är, myckt högt, att jag inte har lust att bli behandlad som en jävla idiot för att jag vänligt frågat efter en vara jag vill köpa. Och går. Och han står kvar på samma fläck och fortsätter väl sitt viktiga samtal.

Kanske tänkte han genom sitt passiva handlande försöka avvärja en katatrof, nämligen att en överårig kärring skulle kliva omkring på Stockholms gator i ett par röda lackconverse.

Men det var ju inte ens jag som skulle ha dem!

Själv hade jag tänkt prova de rosa på hyllan under.

Jodå, vi köpte båda paren några dagar senare eftersom de inte fanns någon annanstan. Då hade vi med oss Dotterns kaxiga kompis som med hjälp av Dotters krycka klättrade omkring i hyllorna eftersom ingen ägnade oss något större intresse.

Jag undviker dock butiken så gott jag kan fortfarande, har inte handlat något där senare.

Foot Locker i Gallerian alltså. Varning utfärdad oberoende av ålder och tjocklek.

Annaa/


Kommentarer
Postat av: Evis

Röda lack-converse skulle ju passa perfekt i din klädstil. Och min, ett av de ställen där de två mötas.

2007-11-26 @ 19:12:06
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Evsi; De rosa fungerar bra också, jag hade dem på din disputationsfest. Men de röda är snygga också. Visar snart i bild!

2007-11-26 @ 19:14:28
Postat av: Älvan

Din historia förvånar mig inte det minsta. Jag jobbade mittemot footlocker i nästan ett år och de verkade aldrig göra annat än att prata med varandra.

2007-11-27 @ 17:49:43
URL: http://aelvan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0