Marimekko på H&M? Nja.

Får väl även jag kommentera nyheten om att H&M gör en Marimekko-kollektion. Måste säga att jag inte direkt jublar - menär nyfiken. Jag älskade en gång i tiden nästan allt vad Marimekko hette. Skrev t o m brev på speciellt brevpapper därifrån. Och gick naturligtvis omkring i såna här nattlinnen. Min kompis Janne och jag hade likadana. Hans korridorkompisar tyckte det var så sött när jag sov över där. Vi var alltså över 20.

image52

Jag hade en älskad mörkröd klänning också med grönt och grått blommönster, sydd efter ett av Feminas fantastiska skjortmönster. Den måste ha hängt med i minst tio år, ångrar att jag slängde den.

För några år sedan ville Äldsta dottern att vi skulle inreda köket med det klassiska storblommiga mönstret, gardiner och duk i samma. Gärna även en lampa. Jag mätte och kalkylerade och sköt när jagsåg vilka summor det skulle handla om projektet på framtiden. Efter en rätt kort tid insåg jag att jag inte alls ville ha de där blommorna omkring mig. Jag var stentrött på dem! De stirrade på mig i varenda inredningsaffär, de hade stirrat på mig hemma hos folk med designsjälvaktning sedan 60-talet. Jag insåg samtidigt att jag inte ville se en enda sån där städrocksklänning till, de där enfärgade med små fickor i olika färger som fanns från småbarnstorlek till XL och därför bars av allt från småbarn till deras mormödrar. Jag var helt enkelt färdig med det gamla Marimekko.

Det nya Marimekko och deras kläder är något helt annat. Ny finsk design av skiftande slag, allt inte jätteroligt. Av deras designers föredrar jag nog Jaana Parkkila för en del udda skärningar och vackra former.

Men som sagt, självklart är jag nyfiken över vad H&M hittat på. Och undrar lite över tygerna. Marimekkos bomullstyger var av god kvalitet men ofta lite styva och hade en ytstruktur som gjorde att de lätt blev dammiga. Min röda klänning såg tyvärr ofta smutsig ut även när den inte var det. Gissar att det är helt andra tyger på gång nu.

Annaa/

Kommentarer
Postat av: Maritha

Frågan är om det kommer att komma kläder i stora storlekar eller om det bara är smalisar som skall få köpa Marimekko på H&M? Jag bryr min inte ens om att titta på kläderna om jag inte kommer i dem, då blir jag bara deprimerad. (Nu är Marimekko inte ett favoritmärke men de har sina ljusa stunder).

2007-11-20 @ 19:35:40
Postat av: Annaa M

Maritha; säkert väldigt stor risk för modeller och storlekar som liknar vanliga H&M-utbudet. För det är väl så vitt jag förstår tygerna som ska användas, inte gamla modeller. Men jag har inte bilden alls klar för mig.

2007-11-20 @ 19:42:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0