Gör det själv

Något av det hetaste den här veckan är uppenbarligen en kort, grön kjol som Mary-Kate Olsen (anorektisk före detta barnstjärna som blivit någon slags stilikon) hade i ett reportage i den amerikanska modetidningen Nylon. Modefeber visar både bilden på Mary-Kate och en, i deras tycke, liknande kjol från Dolce&Gabbana som man kan få för ett par tusenlappar. Jag ska nu berätta hur du fixar en för ett par hundralappar:

Mary-Kates kjol är veckad mitt fram (och troligen mitt bak) och kräver lite mer sömnadsförmåga, så vi håller oss till D&Gs. Först måste du köpa tyg; du behöver nog två meter vidd i nederkanten för att få lite stuns på kjolen. Mary-Kates kjol är lite stelare och troligen gjord i thaisiden. Det kan du förstås också använda, men det är inte så lätt att tvätta, så jag föreslår bomullssatin, eller, om du vill ha riktigt högblank effekt: acetatsatin. Det finns en hel del silkeimitationer i polyester, men jag är personligen inte så förtjust i dem; de blir elektriska. D&Gs kjol är mjukare; kanske en tunnare bomullssatin eller viskos. Du behöver två meter gånger kjolens längd + uppvik för fåll + sömsmån mot linningen.
D&Gs kjol har en linning som antingen består av en resår eller mudd; båda går att köpa på sybehörsaffärer. Jag beskriver hur du ska göra om du syr en kjol med linning av bred resår: Tag ditt midjemått (om det är i midjan du vill att kjolen ska sitta). Testa hur mycket resår du behöver för att den ska både sitta bra i midjan och gå att dra över höfterna. Lägg till ungefär 3 cm sömsmån. Sicksacka kjoldelarna och sy sedan ihop dem så att det blir en cirkel. Sy ihop resåren på samma sätt. Dra ut resåren så att den blir lika lång som kjolen och nåla tätt. Det ska vara så att resårens nederkant överlappar med tygets övre kant. När du sedan syr fast kjolen vid resåren kommer kjolen att rynka sig; du måste hålla resåren och tyget sträckt hela tiden medan du syr. Det är ene snabb och enkel metod som inte involverar dragkedja. Jag gjorde det på en kjol som jag sydde till min dotter förra året, så här ser den ut:

image126

Den kjolen har utställda våder, men principen för hur resårens sys på är densamma. Tyllen, om man vill ha sådan, är pårynkad på en underkjol i fodertyg som syddes fast i resåren samtidigt som kjolen. Men då blir det ju en helt annan typ av kjol.
Sen är det bara att fålla och det bör du göra för hand, det ser mycket bättre ut, i synnerhet på tunna, glansiga tyger.

Jag själv skulle absolut inte vilja ha kjolen från D&G, den ser formlös ut, men den funkar bättre om man är smalare över rumpan.

/Eva

Kommentarer
Postat av: ILLLE

Oh, så gudomlig den ser ut & vara :) Mys!

2007-11-27 @ 18:13:42
URL: http://sorandom.org/
Postat av: Annaa M

Nä, jag förstår inte heller hur man kan gå igång på den kjolen, ingen av dem alltså. "Några tusenlappar" - shit så dumt! Ovanlig färg möjligtvis.

Pedagogisk och bra sömnadsbeskrivning!

2007-11-27 @ 18:15:55
Postat av: Annaa M

Evis; hoppas du förstod mig rätt nu, det är de gröna kjolarna jag inte fattar, den prickiga du sytt är förstås jättefin!

2007-11-27 @ 18:17:38
Postat av: Evis

Det förstod jag väl, den kunde du ju haft själv. Eller möjligen en av döttrarna.

/Eva

2007-11-27 @ 18:19:11
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Maritha

Jag tog ett stort stycke billigt "krossad sammet" jag hittade i gömmorna, vek tyget fyra gånger och drog med hjälp av ett måttband upp två fjärdedels cirklar, en större och en mindre. Sedan va det bara att klippa och sy.
Häpp, en knälång rund kjol som ger mig stor rumpa men som är skön.

2007-11-27 @ 18:41:27
Postat av: Evis

Rundskurna kjolar är ofta väldigt fina. Och det är väl inget fel med stor rumpa?

2007-11-27 @ 22:47:35
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Maritha

Eva: Nopp, stor rumpa och breda höfter får midjan att se smalare ut :)

2007-11-27 @ 23:09:35
Postat av: Ellie

Vilket bra tips! Jag hade med just den gröna Dolce kjolen i en av mina önskedrömmar för ett tag sedan, gillar verkligen färgen, men priset är galet så det är ju kanon om man kan göra en själv! :)

2007-11-28 @ 09:54:54
URL: http://citycatwalk.blogg.se
Postat av: Evis

Ellie: Hoppas det funkar att sy. I värsta fall får du skrika till så får vi lista ut vad som blev fel.

2007-11-28 @ 17:57:39
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Solin

söt kjol =)

2007-11-28 @ 21:20:01
URL: http://solins.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0