Ett litet trick

Från boken Finn din stil som jag skrev om häromdagen kommer följande praktiska tips om hur du  tar reda på vilken kjollängd som klär dig bäst:
Ställ dig framför en helfigurspegel (i skor, min anmärkning) och håll en handduk framför dig. Handduken simulerar kjol alltså. Börja med att låta "kjolen" nå hela vägen ner till golvet och höj den sedan stegvis och studera hur dina ben och hela din figur ser ut med olika kjollängd; kroppens proportioner påverkas förstås av kjollängden.

Eller så kan du göra som jag och hissa upp och ner din hellånga Indiskakjol och titta i ett skyltfönster när du står och väntar på bussen mitt i centrum. Men så har jag aldrig direkt brytt mig om i fall främmande människor tror att jag är tokig.

Vad jag kom fram till är att bästa längden för mig är strax ovanför knät eller på smalbenet, strax ovanför ankeln, det vi kallar "ballerinalängd" och engelsmännen "tea length" (efter längden på en klassisk, lång, tutu, respektive de av av dräktreformrörelsen inspirerade tea gowns ). Jag har kraftiga, men kurviga, ben och snyggast effekt får kjolen om fållen ligger där benet är på väg att smalna av, inte där det är som bredast. Jag har också korta ben och helt fotsida kjolar gör att de ser ännu kortare ut.

/Eva

Kommentarer
Postat av: E

Finn din stil? vilken bok är det :)

2007-11-29 @ 20:02:11
URL: http://frokenlindh.blogg.se
Postat av: Evis

Jag skrev om den här:
http://omstil.blogg.se/1196145427_frganalys.html

Den bör tas med en nypa salt förstås, man ska inte göra en religion av färg- och stilanalys, men den innehåller en hel del matnyttigt. Och en hel del oavsiktligt underhållande.

2007-11-29 @ 20:10:23
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Nästan alla passar allra sämst i kjolar som slutar där vaden är som tjockast. Dessvärre envisas många kvinnor 45+ att framhärda i den längden både i raka och vida kjolar! Återkommer i ämnet!

2007-11-29 @ 21:13:57
Postat av: Elisa

Listigt nog så gick jag och funderade på just kjollängder i dag, och kom fram till att just de längerna passar mig bäst med. Men så har jag också kraftiga och kurviga ben, fast ganska långa. :-)

2007-11-29 @ 21:57:48
Postat av: Elisa

Och så menade jag lustigt, då...

2007-11-29 @ 21:58:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0