Schizofreni bland stilböckerna

Jag tillbringade som sagt en stund igår hemma hos min vän Anna. Och som så många gånger tidigare plockade vi fram stilböckerna: alla möjliga varianter på färganalys, någon gräslig sminkbok från 80-talet och Colour by Quant - Quant som i Mary Quant den berömda modeskaparen alltså. Och det är en schizofren upplevelse att läsa dem efter varandra. Färganalys går, som rätt många vet, ut på att alla människors naturliga färgsättning, på hud, ögon, hår etc, kan delas in i fyra huvudtyper, med tre undertyper var. Man ska sedan, när man listat ut vad man är, välja de nyanser av varje färg som passar ens egna färger bäst. (Och i allmänhet undvika svart om man inte har väldigt starka färger själv. Jag håller med, svart "äter" de egna färgerna när man har det närmast ansiktet och man ser gråare ut än med en färg).
Mary Quant har en annan filosofi - enligt hennes passar alla färger alla och man ska helst använda massor av färg - gärna flera starka samtidigt. Det har säkert delvis med att göra att boken är tryckt 1984, men är också en del av hennes klädfilosofi.
image196

Jag måste säga att just nu känns Mary Quants filosofi mer lockande, i synnerhet som boken är full av snyggt och galet stylade männskor i 80-talsstil, medan Colour me Beautiful ju riktar sig framför allt till kvinnor i yrkesliv och karriär och därför har något mer "städade" bilder.
Å andra sidan är det ju där jag är, och jag tror kanske att inte ens inom universitetsvärlden är det ett smart karriärdrag att klä sig i dalamtinermönstrad stickad klänning och en scarf knuten om huvudet med en gigantisk rosett fram i pannan. Å andra sidan finns det ju prickiga sjalar på Åhléns som skulle låna sig alldeles utmärkt till en sådan uppsättning:
image197

Äh, det är nog bara det att jag måste klä mig städat just nu som gör att jag längtar så mycket efter att spralla till det lite, och någon sjalmänniska är jag egentligen inte. Dessutom kanske man inte ska gå omkring som en relik från vare sig 80-talet eller något annat årtionde - en sak är att låta sig inspireras, en annan sak att kopiera en stil som varit ute i 20 år.
Fast sjalen är fin.

/Eva

Kommentarer
Postat av: Maritha

Jag gillat sjalar, jag gillar prickar, jag gillar lila och jag älskar rosetter, med andra ord en mycket trevlig sjal :)

2007-12-03 @ 08:51:54
Postat av: Evis

Jo, jag har till och med varit och nypt i den och funderat på att köpa den; den finns i blått också.

2007-12-03 @ 08:54:04
URL: http://omstil.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0