Mera matchning

Fan vad trist det är att det inte går att kommentera idag! Får väl skriva ett inlägg i stället.

Evis tar upp frågan om färgmatcning. Jag är ju uppväxt i en tid då det var oerhört viktigt att färgmatcha. Minns min mammas sömmerskesydda dräkter från slutet av 50-talet. Hon hade bl a en rosa linnedräkt med krage och slag i blåmönstrad duschesse, knäppt med mörkblå knappar. Samma tyg användes till fodret i den rosa hattens brätte och bandet runt kullen. Naturligtvis hade hon blå pumps och blå handväska till! Det var stil så det knakade och det var bara skolfröken själv som kunde konkurrera i elegans på den skolavslutningen! De gick för övrigt hos samma sömmerska.

Jag kan fortfarande tycka den matchningen var perfekt. Men annars kan för genomtänkt matcning bli alldeles för tråkigt. Man kan matcha så mycket att även det som var tänkt att sticka ut försvinner. Ett säkert sätt att inte synas är ju t ex att matcha mörkblått med mörkblått och lite vitt. (Angående hur Sandra tyckte Evis skulle klä sig enligt devisen "det är fullständigt onödigt att kläderna sitter bra, bara man inte syns när man är över 35".) Jag tycker Evis rosa/bruna matchning  i föregående inlägg är på gränsen till just det, hela outfiten flyter ihop till något obestämbart som inte riktigt syns. På bilden råkar ju t o m kappan se rosa ut fast den inte är det!

Annaa/

ps Evis; alla ip-nummer syns om man går in på arkiv och kommentarer.

Kommentarer
Postat av: Evis

Din mamma måste ha varit riktigt, riktigt tjusig på den tiden. Jag har lite svårt att föreställa mig det nu.

2007-12-30 @ 17:52:13
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Evis

Glömde förresten säga: Jag tror att det stack ut bättre i dagsljus. Men matchningen var värre än vad som syns på bild: Majans nya overall är rosa och brun och hennes vagn svart och rosa.

2007-12-30 @ 17:53:49
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Evis; nja, hon är ju rätt djupt ned i tantträsket, men stilsäkerheten har hon faktiskt behållit. Hon fastnade t ex aldrig i den turkos crimplenedyngan som många av hennes jämngamla gjorde.

2007-12-30 @ 18:03:54
Postat av: stephie

gott nytt år:D

2007-12-30 @ 19:43:29
URL: http://stephiesmode.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0