Mera glamour

Den här klänningen är en kopia av en fransk aftonklänning från 1936. Min mamma sydde den till min systers examensfest på Chalmers. Och nej, det var ingen annan som var så fint klädd som hon, men vi bryr oss inte om sådant i min familj :)
image221

Kolla in ryggen! Det hade varit svårt nog att sy med ett modernt mönster, men den här är sydd efter Janet Arnolds Patterns of Fashion 2, som mer är en dokumentation av historiska plagg än mönster. (Det finns två andra delar. Den här sträcker sig mellan 1860 och 1940, den första mellan 1660 och 1860 och den sista, som också innehåller manskläder, går från 1560 till 1620.)
Jag hade inte klarat det, även om jag hjälpte till med själva inprovningen.

/Eva

Kommentarer
Postat av: Katarina

Fantastisk! Vill ha! Påminner mig dessutom om att jag inte har nån vettig bild på klänningen jag sydde efter mönster från 1932... Borde göra nåt åt det!

2008-02-08 @ 15:00:23
URL: http://katarinaknits.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0