Kläder som kreativt projekt

Det har kanske framgått att jag ser på min klädsel som ett kreativt uttryckssätt som inte på något sätt är begränsat till rådande modetrender - jag kan lika gärna inspireras av filmer och musik, hemsidor, eller vilka böcker jag läser, som av modereportage och de stora modehusens visningar.
Det gör naturligtvis mode och kläder mycket roligare, eftersom man inte är bunden till någon speciell stil, utan kan göra lite som man vill. Man är visserligen beroende av vad som finns att köpa, men där underlättar det mycket att kunna göra mönster och sy; går man utanför de vanligaste kanalerna kan man dessutom hitta mycket annorlunda. Därför kan min stil variera mycket; för ett par år sedan var den starkt influerad av 1800-talet. Eftersom man bör ta hänsyn både till det rent praktiska och till vad folk man möter i jobbet tänker så var det förstås inga regelrätta viktorianska kläder; men jag hade ankellånga vida kjolar, blusar sydda efter 1800-talsmodell, kashmirschal med Paisleybårder och dekorativa kammar i en låg knut i nacken. Jag förutspår rätt mycket olika 1900-talinfluenser under våren, eftersom jag ska undervisa om1900-talets mode på Folkuniversitetet då. Nu senast var det ju 1700-talet, som är svårare att inkorporera i vad som löst kan kallas "normal klädsel".

Ett exempel på en tjej som på ett mer ambitiöst sätt gjort sin klädstil till ett projekt är en ung tjej från Malung, som heter Johanna Öst och som ni kan se på bilderna nedan.

image313
Bild från Johannas hemsida, använd med tillåtelse

Hon klär sig mestadels enligt ett estetiskt ideal från 1940-talet och 1950-talet och gör det fullt ut, inklusive make-up och hår. I hennes Wardrobe project kan man se olika stilar och följa hennes utveckling från lite punkigt/alternativt till 50-talstjej av olika slag, ofta med tidens pin-upbilder som förebild.

En av mina favoriter är när hon klädde ut sig till den klassiska Barbie:

image314
Bild från Johannas hemsida, använd med tillåtelse

Johanna bloggar också om 1700-talskläder och syr egna.

/Eva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0