Kläder och minnen

Det finns många anledningar till att kläder är så laddade och väcker så många känslor. En orsak är deras närhet till kroppen och därmed till vår person. Vi förknippar  kläderna vi bär med oss själva och kritik av vårt sätt att klä oss blir därför till en kritik av oss. Samtidigt kan det var postitivt: kläder vi bar vid något särskilt bra tillfälle blir för alltid förknippade emed det och vi känner oss starkare, lyckligare och snyggare när vi bär dem nästa gång. Klädernas mening fylls på med minnen.
En särskild sorts minnen finns med ärvda kläder; minnen av den som bar dem innan du gjorde det. Det är egentligen därför jag skriver det här inlägget nu: jag putsar fönster inför julen och har ett av min mormors gamla förkläden på mig. Och när jag har det på mig, så är det som om hon är där litegrann. Jag pratar med henne i tankarna och när jag putsar bort flugfläckarna tänker jag på hur mycket flugor det var hemma hos henne, eftersom de hade grisar. Hur man var tvungen att stänga ytterdörren jättefort för att de inte skulle komma in; hennes röst som skrek "Flugoorna!", om man inte skyndade sig. Här i Göteborg är det knappt några flugor, de flugfläckar jag får på ett år fick hon säkert på en månad (och det är ju tur eftersom jag inte putsar fönster mer än två gånger om året). Allt det här kan ett förkläde plocka fram, och jag är så glad att jag har dem, inte bara för att de är praktiska.

/Eva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0