Jo, det syns visst att du har manipulerat bilderna

En av de fånigaste saker man kan hitta om man sitter och tittar på diverse modebloggar är alla de som använder ett bildhanteringsverktyg för att dra ut bilderna på längden så att de ska se smalare och längre ut. Proffs gör förstås sådant så att det inte syns, annat än att modellerna är för perfekta; det behöver man bara öppna en modetidning för att se. Men att bara ändra proportionerna i bilden syns alltid! Syns det inte på inredningen, som här och här, så syns det alltid på ansiktet. Bloggen jag länkar till är bara tagen som ett exempel; jag hittade den när jag satt och slöade runt på nybloggat.se och då fick jag ändan ur vagnen och skrev äntligen om det, något som jag tänkt göra länge.

Förutom att jag tycker att det ser dumt ut så förmedlar man ju till världen att man inte tycker att man duger som man är och förstärker bilden av att det bara finns ett sätt att se ut på som är OK. Så, på min klädselbilder är det ingen manipulation: ni får se min breda bröstkorg, runda mage, breda höfter och korta ben precis som de är.

/Eva

Kommentarer
Postat av: Maritha

Och vi gillar din breda bröstkorg, runda mage, breda höfter och korta ben precis som de är, det är ju det som är grejen :) Vi ser alla olika ut och det skulle vara jättetrist om alla såg lika dana ut, vad skulle man ha att klaga på då?

2007-12-15 @ 22:57:26
Postat av: Evis

Precis! Det finns så många mode- och klädbloggar med bilder på folk med perfekta kroppar; men det är ju väldigt svårt att föreställa sig hur något skulle se ut på en själv när allt visas på kvinnor som är över 170 cm och väger 55 kilo max.

2007-12-15 @ 23:10:47
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Maritha

Vad är det som säger att det är snyggare att vara lång och smal? Kort och knubbig/småfet är inte helt fel det heller. Skulle någon välja bort mig som vän för att jag är rund så är ju det deras förlust och inte min :)

2007-12-15 @ 23:34:27
Postat av: ingela

De där bilderna såg ju bara fåniga ut. Hon såg dessutom ut att vara smal utan att manipulera bilderna...

Jag är också kort och rund !
Fast en vän beskrev mig som liten och oansenlig på Lucia. Jag tog det som en komplimang :)
Jag bar svart hårdrockst-shirt och knallröda linnebyxor, dessutom har jag orange och grålila hår !

Sen är det mycket en fråga om vinkel och hur man står. Jag lyckades ta ett kort på mig själv den 12:e med mobilen som jag skickade till bloggen som t.o.m förvånade mig själv att det blev så långt ifrån hur min kropp ser ut.

2007-12-16 @ 01:07:15
URL: http://ingelasmobil.blogg.se
Postat av: Briseis

Jag kikade lite på det där, och bilderna är inte redigerade faktiskt, däremot så är de ihoptryckta i bloggen. Om du kopierar bildens egen url och kikar på den hoppar den ut och blir rektangulär. Svårt att säga om det är avsiktligt gjort eller inte, då bloggsidor genereras automatiskt.

2007-12-17 @ 23:59:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0