Inga särskilda julkläder

Jag har, via studier av kvällstidningar och andra bloggar, kommit till insikt om att man förväntas klä upp sig alldeles särskilt på julafton. Jag minns i och för sig att vi hade finkläder på julafton när jag var barn och gick hem till min styvpappas föräldrahem, där hela släkten hade samlats. Men de senaste decennierna har jag mer eller mindre övergivit detta: vi firar jul hemma hos mig, med min mamma som enda gäst, och det viktigaste med en julaftonsklädsel är att den är bekväm när man kryper upp i soffan jättemätt efter att ha ätit julmat. Den ska också vara förhållandevis okänslig för fläckar, eftersom man som mor i huset tillbringar rätt stor del av julafton vid spisen. 
Så alla förslag som involverar satin och paljetter går bort. Till nästa år kanske jag skulle sy något sånt här:

image371

Fast med granar eller kottar eller något på fickorna i stället för tulpaner?

/Eva

Kommentarer
Postat av: ingela

Har länge haft planer att sy ett förkläde med knapp i nacken av en modell som min mormor hade.
Kanske med applicerade julkulor i glansigt tyg ? ;)
Vi brukar klä upp oss på julafton, fast jag har alltid något av trikå nertill (kjol eller klänning) för att just kunna sitta skönt i soffan. Till kvällens uppesittarkväll till ära har jag gråsvart långärmad rak trikåklänning (som jag för övrigt aldrig skulle gå ut i) med omlottskärning över bysten, lila nätknästrumpor, pärlhalsband och örhängen med blåa julkulor från Glitter.

2007-12-23 @ 18:58:26
URL: http://ingelasmobil.blogg.se
Postat av: Evis

Oh! Det låter festligt.
Jag har hittills bara lyckats med att få mängder av flottfläckar på den nya gröna trikåklänninge från Gina Tricot. Har någon något tips om hur man får bort dem?

2007-12-23 @ 19:38:04
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: ingela

Det vill jag också gärna veta för det är väl bara såna däringa elaka fläckborttagningsmedel som biter på det ?
Jag har alltid förkläde av vaxat tyg på mig när jag lagar mat i "finkläder".
Har på sistone fått mycket fettfläckar på mina myskläder av bacon och fläskstekning :(

2007-12-23 @ 20:41:45
URL: http://ingelasmobil.blogg.se
Postat av: Annaa M

På flott biter väl bara riktigt hett vatten och tvättmedel? Tror jag.

2007-12-23 @ 22:34:57
Postat av: Blåva Anna

Galltvål kanske? Det är ju trots allt fettspjälkning man har galla till så det borde kunna fungera. Finns på Duka, bland annat.

2007-12-25 @ 22:49:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0