H&Ms jacka för kvinnor utan bröst

Jag var nere på stan för att köpa dragkedjor idag och passade då på att även leta efter en grå t-shirt, som jag tänkte ha till en av mina nya kjolar (ren ljusgrå, lös passform, gärna fjärilsärm; nej jag hittade förstås ingen, det blev en vanlig). När jag ändå var inne på H&M tänkte jag att jag i alla fall skulle prova den svarta satinjackan från vårkollektionen, eftersom den redan kommit in och den fanns i min storlek.

image309

Först tänkte jag att det här var nog något för mig, men sen märkte jag att jag liksom fick dra fram armarna och kuta lite med ryggen om den inte skulle trycka över brösten. Den stramade inte direkt, men tryckte. Samtidigt var den lös, både i midjan och i ryggen, så det var inte det att den var för liten.

Jag tog därför av mig den för att studera den närmare, och mycket riktigt: den var gjord för en person utan bröst: Övervidden var säkert tillräckligt stor, den kändes ju lös i ryggen, men bakstycket var större än framstyckena tillsammans! Man hade alltså utgått från att den person som skulle bära den var större på baksidan än framsidan! Jag undrar hur vanligt det är bland kvinnor? överhuvudtaget och i synnerhet i storlek 44?
Därför drogs armarna fram, eftersom brösten så att säga "stal" det utrymme de kunde få genom att dra ärmhålen framåt.

Så, nä någon sådan blir det inte i vår och H&Ms mönsterkonstruktörer borde snarast skickas på en kurs i just mönsterkonstruktion, och varför inte grundläggande anatomi?

/Eva

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Den där jackan är verkligen snygg. Har provat fler av HMs jackor men de passar sällan och strammar ofta över min lilla byst så att man knappt kan röra på armarna.

2007-12-13 @ 23:56:02
URL: http://whythis.blogg.se
Postat av: Evis

Så det är alltså inte bara stora tjejer. Jag misstänkte det: gör man kläder utan plats för bsyt borde det drabba alla storlekar; för bröst har vi ju alla.

2007-12-14 @ 08:26:37
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Angelicas Closet

Snarare med små bröst.
:)

2007-12-14 @ 12:55:39
URL: http://angelicascloset.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0