Borås, Bo-o-råååås!

som Galenskaparna och After Shave sjunger.

Imorgon ska jag till Borås för att undervisa om medeltidens dräkt och om kläder och genus och jag ser fram emot det något alldeles väldigt. Inte bara för att det är roligt att undervisa och hålla föredrag utan för att i Borås ligger de enda anständiga tygaffärerna i södra Västsverige. OK, Skroten i Kinna finns också, men dit måste man åka bil, så dit brukar jag inte åka. 
   Den bästa av dem all är Saxylle och Kihlsunds Fabriksbod. I alla fall om man gillar att sy kjolar, tunna byxor och jackor och sådant, för det är den sortens tyg de väver. Man bör också vara förtjust i marin, svart eller grått, eftersom det är de vanligaste färgerna i deras sortiment. Men det finns vinrrött och rödrosa och beige och brunt och mörkgrönt också. I helylle alltså, kan man tänka sig polyester iblandat i sitt ylle så blir färgsskalan genast större. Det är tunna, fina tyger i kamgarn som går utmärkt att tvätta i maskin.
Sedan Furulunds slutade sälja på postorder är ett besök där också ett måste när man är i Borås. Och, om man skulle hinna, den ligger en bit längre bort, men fortfarande på gångavstånd, kan ett besök på Affärn också vara värt att planera in. Själv tänkte jag nog istället titta in på Catalog, butiken där Ellos och Josefssons dumpar det som inte ens gick att sälja på rea. Det bruka rmärkas, men det finns något underligt fascinerande med den butiken. Och så ligger den nära Saxylle.
Saxylle...inse att jag inte varit där på ett år! Jag har akut brist på tunna ylletyger i ljusgrått och marin!

/Eva

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Välkommen till Borås! (Räkna med regn.) Nej, jag läser inte textil.

2007-12-03 @ 23:24:13
URL: http://whythis.blogg.se
Postat av: Evis

Hej!
Tack för de vackra orden om vår blogg!
Vi kommer inte alltid skriva så här mycket när deadlines drar ihop kommer det nog att bli något mindre i all fall.
Kul att du länkar till Book of Miri, jag funderade själv på att skriva något om henne.

2007-12-03 @ 23:31:22
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Annaa M

Kajsa och Evis; jag ni har ju sett hur det blivit idag, Evis har fått sköta bloggen ensam. Kajsa har förstås rätt i det där med bilder. Men det tar tid!

2007-12-04 @ 00:17:06
Postat av: Annaa M

Evis; det är ju tur att det finns något förmildrande med Borås!

2007-12-04 @ 00:17:56
Postat av: Telefonissan

Hm. Du fick mig att handla på Catalog i går sent när jag inte kunde somna... Bl a underbar gammaldags "herrpyjamas" till min dotter.

2007-12-04 @ 09:49:22
Postat av: Kajsa

Jag läser bloggen även om ni inte har en massa bilder, det är ju så många andra som har det ändå. Solen skiner i Borås, fantastiskt.

2007-12-04 @ 10:57:59
URL: http://whythis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0